Måske 5 minutter for meget

Posted on Updated on

Men jeg glæder mig nu alligevel til at sætte tænderne i dette hjemmebagte rugbrød.

Bag dit eget….

2 1/2 dl kærnemælk
2 1/2 dl vand
25 g gær
1 lille spsk. salt
100 g knækkede/skårne rugkerner
60-80 g hørfrø/solsikkefrø/græskarkerner og lign. 🙂
200 g rugmel
225 g hvedemel

Kog noget vand og brug dette til at justere så du har en lillefingervarmt kærnemælk-vand-blanding

Gæren røres ud i væsken og resten tilsættes i nævnte rækkefølge og røres rigtigt godt.

Dejen hæver 1 time i skålen. Hæld dejen i en smurt form, glat med vand og prik dejen med en gaffel.. Bare tryk til..
Hæv igen i 30 min og bag nederst i ovnen v/200 grader i knap en time. Ikke noget med varmluft.

Note: Jeg brugte min foodprocessor til at banke det hele sammen. Omvendt rækkefølge – det tørre først og så tilsætte væsken til sidst. Fungerede fint.

6 thoughts on “Måske 5 minutter for meget

    Margrethe said:
    december 29, 2009 kl. 5:52 pm

    Mums det ser lækkert ud – tror vist lige det skal afprøves. Det ser da ikke ud til at have fået for meget?

      frkbibo responded:
      december 29, 2009 kl. 5:58 pm

      Det smager PRAGTFULDT!

    Bibbi said:
    december 29, 2009 kl. 11:05 pm

    Mmm, jeg elsker hjemmebagt rugbrød – den opskrift må prøves 😛

      frkbibo responded:
      december 30, 2009 kl. 10:06 am

      Prøv den – den er super nem – og så i foodprocessoren uden problemer. Det er HELT genialt! 😀

    Sister Bonde said:
    december 30, 2009 kl. 3:58 pm

    Ummmm, hvor det ser lækkert ud, ønsker mig et i føsdagsgave. Flot design igen, igen – som du dog fortsat leger – det er herligt.

      frkbibo responded:
      december 31, 2009 kl. 10:58 am

      Sender et begynder kit når din fødselsdag nærmer sig. Hvis jeg husker det… 😀 Jamen, jeg ER da et legebarn – men det er nu lidt nemt,for jeg vælger bare en skabelon og så finder det ud af resten. Ikke som jer, der har eget kontrolrum mm. 😀

Skriv et svar

