The Duchess

Posted on

Georgiana Cavendish, Hertuginden af Devonshire er beskrevet i denne film, The Duchess. Nu har jeg ikke nærstuderet hende, men iflg. Wikipedia figurerer hun i historien i slutningen af 1700-tallet, hvor hun blev gift med hertugen af Devonshire kun med det formål at føre slægten videre. Det gik ikke HEEEELT som planlagt fordi hun fik en masse aborter og i første omgang fødte et par piger. Men endelig kom drengen da.

Filmen "The Duches" bygger på bogen af Amanda Foreman – Georgiana, duchess of Devonshire, som kan bestilles på Bibliotek.dk, hvis du har lyst til det. Det ser ikke ud til at den er oversat til dansk.

Det er historien om den smukke Georgiana, der i 1770’ernes England bliver gift med Hertugen af Devonshire. Hertugens erklærede formål med ægteskabet er at blive far til en søn, der kan arve Devonshire. Mens en arving af hankøn lader vente på sig, udspiller der sig en lang række af intriger mellem hertugen og hertuginden, der begge forelsker sig til andre sider. Til Georgianas store undren viser der sig at være en verden til forskel på mænds og kvinders ret til at omgås elskere og elskerinder.

En visuel flot film med store rober, masser af trekantsdrama, forviklinger, kvindens undertrykkelse på det tidspunkt, og meget mere. Jeg var godt underholdt. Især fordi jeg havde den med på sygehuset de dage jeg var lænket til sengen og ikke måtte røre mig ud af flækken. Og så var det en lille bonus at de 2 sygeplejersker, hvoraf den ene hele tiden skulle være hos mig, nærmest kæmpede en kamp om at skulle passe på mig. Selv DET var underholdende: "hvad skete der efter… og hvordan endte den… og hvor er de henne… og hvor mange børn har hun nu fået…."

2 thoughts on “The Duchess

    Klidmoster said:
    juni 10, 2010 kl. 3:57 pm

    Uh, den har jeg faktisk liggende – men har ikke fået set. Det skal der vist rådes bod på snart 😀

      frkbibo responded:
      juni 10, 2010 kl. 8:46 pm

      😉

Skriv et svar

