Blæst omkuld

Posted on Updated on

Jeg har lige læst romanen Stadig Alice, af Lisa Genova.

Bogen handler om Alice Howland, som er en kvinde i sin bedste alder – 50. Har et fantastisk job som professor i kognitiv psykologi på Harvard. Er anerkendt international ekspert inden for lingvistik. Er gift med John, som også er professor på Harvard. De har 3 børn, Anna, Lydia og Tom. Kort og godt det perfekte liv.

Men det viser sig hurtigt at der er noget galt. Det er direkte PINLIGT. For Alice begynder at glemme ord midt i en forelæsning. Mister stedsansen og kan ikke finde hjem efter en løbetur i kvarteret, hvor hun bor. Forstår pludselig ikke hvad der menes med de få stikord på huskesedlerne osv osv osv.

Så hun går til lægen. Hun regner med at det er fordi hun er i overgangsalderen, eller at glemsomheden skyldes stress.

Hendes liv vendes op og ned med et BRAG, fordi hun har ikke i sin vildeste fantasi forventet at få diagnosen ALZHEIMERS. Det er hun alt for ung til. Men hun har den variant der hedder præsenil alzheimers og den er højst sandsynlig arvelig. Hvad det viser sig at være tilfældet – den ene af døtrene testes positiv for sygdommen og kan forvente at få den på et eller andet tidspunkt.

Efter at have fået diagnosen går det hurtigt ned af bakke for Alice. En rejse begynder hvor hun langsomt men sikkert ledes ned i tiltagende desorientering og mørke.

Man skulle jo tro at så er det her en bog med negative undertoner og sorg og jammer. Det er det skam. Du følger Alice og hendes sygdom set fra hendes synsvinkel. Men når det så er sagt, så oplever vi også Alice’s og hendes families kamp på at holde fokus på de små glæder i livet. De lærer at prioritere helt anderledes nu, hvor de lever på lånt tid.

Bogen kan godt skride lidt på visse punkter, men fra Alice får stillet sin diagnose er man selv i stand til at udfylde punkterne og leve sig ind i fortællingen.

Jeg har grædt og leet sammen med Alice. Det er lang tid siden jeg har læst tilsvarende hjertegribende/-skærende men også smuk og livsbekræftende roman. Måske fordi jeg levende kan sætte mig ind i hendes verden og se tingene fra HENDES synsvinkel.

Læs bogen, hvis du har en kær med Alzheimers, eller en hvilken som helst anden progressiv sygdom.

NB: Jeg måtte simpelt hen bare lige fortælle forfatteren at jeg syntes godt om bogen og hvordan jeg kunne relatere til den. Tænk jer, jeg har allerede fået svar fra hende og at hun var i København sidste efterår. How about that!

4 thoughts on “Blæst omkuld

    Jonna said:
    juli 6, 2010 kl. 7:01 pm

    Den vil jeg se om de har på bib og så låne den, lyder som vi kan lærer noget om den grimme sygdom.

      frkbibo responded:
      juli 7, 2010 kl. 8:42 am

      Tja, du får i hvert fald et indblik

    Piskeriset said:
    juli 6, 2010 kl. 10:12 pm

    Jeg har lidt på fornemmelsen, at jeg vil fortryde det, men nu har jeg noteret den på ‘bør-læse-listen’…

      frkbibo responded:
      juli 7, 2010 kl. 8:43 am

      Blot til lyst, du. Ikke af pligt. Er man i en “pjevset” periode, så går den direkte ind – uden filter.

Skriv et svar

