Den første af Justin Cronin

Posted on Updated on

Før hun blev Pigen fra det Ukendte – Hende, der kom gående, Den Første, Sidste og Eneste, som levede i 1.000 år – var hun bare en lille pige i Iowa ved navn Amy Harper Bellafonte.

Sådan starter murstensromanen DEN FØRSTE, skrevet af Justin Cronin. Og jeg kan godt garantere at du er voldsomt betaget af samtlige 1017 sider. Til allersidste punktum. Og du sidder og nærmest hulker i visheden om at næste bog først udkommer i 2012!

Lidet anede jeg, at jeg havde kastet mig over en triologi. Fik et nyhedsbrev fra saxo, der i den grad lokkede mig til at gribe til plastikkortet og bestille bogen. Og jeg fandt først ud af dagen efter, hvor posten leverede pakken og var ved at brække ryggen, at det var en KÆMPE bog.

Ud over at vi i første kapitel bliver præsenteret for Amy, som er en MEGET vigtig karakter i bogen, så sparkes handlingen sideløbende igang i junglen i sydamerika, hvor en flok kræftsyge patienter overfaldes af vampyrflagermus, og smittes af deres vampyrvirus. De helbredes for deres kræft, og det viser sig at de vil være i stand til at kunne leve længere. “AHAAAA”, udbryder det amerikanske militær: “Vi skal have lavet os nogle supersoldater – som lever længere og får umenneskelig styrke”.  Så i al hemmelighed iværksættes “operation Noa”. 12 dødsdømte fanger føres til en hemmelig bunker og får sprøjtet virus ind i sig. De befinder sig i hver sin celle og monitoreres meget nøje. Amy ankommer som nr 13 og skal også smittes med virus. Lægerne er nemlig på jagt efter den ultimative vært til at udvikle den rette virus, og det kan vise sig at blive Amy.

Men noget går grusomt galt. De 12 (dødsdømte) bryder ud af deres celler, og verden som vi kender den, er ej længere. CIA agenten som bragte Amy til bunkeren flygter med hende op i bjergene.

100 år senere dumper vi ned i et lille samfund, som lever i evig frygt for viralerne. Som har lys tændt om natten for at holde dem væk (yup, de er lidt vampyr-agtige, de viraler, de bæster, som ødelægger alt på deres vej og forvandler menneskene til uddødelige blodsugende monstre). Vi følger samfundets måde at overleve på, med deres helt specielle regler. Er de mon de sidste mennesker tilbage, eller er der andre derude. Og hvem er nu den lille pige som kommer gående gennem ørkenen, tilsyneladende uden at være påvirket af de farer, der lurer derude. Pigen, der hedder Amy, hvis skæbne er at afslutte, hvad der aldrig burde være begyndt.

Du tror, du har at gøre med en splatterroman, eller én af de hersens zombie-romaner, som vi kender så godt. Men du bliver draget ind i bogens univers, som ikke virker hverken sci-fi agtig eller fantasy agtig. Den er meget virkelighedstro. Og et rent episk mesterværk – vover jeg næsten at sige.

Eneste minus – KORS en masse stavefejl, Lindhardt & Ringhof. Fy da!

Jeg købte Den første af Justin Cronin hos SAXO.com. Og glæder mig til at læse den mindst 1 gang inden næste bog udkommer i 2012. Hvor er der laaaaaaaaaaaaang tid til.

2 thoughts on “Den første af Justin Cronin

    Piskeriset said:
    oktober 27, 2010 kl. 9:31 pm

    Hæ! Den står på min ønskeseddel! Hvis jeg får den til jul, kommer jeg ikke uden for en dør resten af den ferie! 😀

      frkbibo responded:
      oktober 27, 2010 kl. 9:57 pm

      Du vil elske den. Det er stensikkert. 🙂 jeg er næsten trist over at jeg HAR læst den. 😀 Men også kun næsten.

Skriv et svar

