Er du klar til julen?

Posted on

Titlen er inspireret af min kære “partner in crime” ud i IVA-DIVA komhyggeligt sammen teater/bio chicks og hvad vi nu har.

Klar? Bliver man nogen sinde klar?

Mit svar er – du bliver så klar til jul som du selv tillader det.

Skal det være med monster dyre gaver, og mange af dem, og huset pyntet i det allermest strømlinede hypede trendy glitterstads du kan få – så bliver mit svar til dig: ALDRIG! På de præmisser bliver jeg aldrig klar til julen.

For mig er julen ikke kampen om at købe den største dyreste gave, eller flest af dem – og at juletræet er pyntet med kugler i den aktuelle farve, og at vi har det og det tøj på. For min skyld kan vi alle troppe op i joggingtøj og futsko.

Livet, og især livet de seneste 5 år, har lært mig hvor skrøbeligt det er. For det er ikke kun mig, der har raget en irriterende sygdom til sig. En andet familiemedlem tæt på mig er også svært ramt er sygdom. Faktisk så meget at jeg har gjort op med mig selv, at jeg vil sætte pris på hvert et sekund jeg har med vedkommende, samtidig med at jeg er angst for at jeg ikke har sekunder nok. Livet er skrøbeligt, og kan hives fra os med et snuptag. Jeg har lige set det tæt på med en kær bekendt, der for nylig gav op til kræften og som fik diagnosen for blot 5 måneder siden. Jeg så det for 1 år siden, hvor en anden kær bekendt gav op overfor selvsamme sygdom som jeg selv har, og efterlod sig 2 små børn og en hustru. Jeg har set alt for tit og ofte, hvor hurtigt livet griber fat i én og giver én en stor rusketur – igen og igen, mens andre ser ud til at gå ram forbi.

Men nu skal dette indlæg ikke blive opfattet som et trist indlæg. Julen er hjerternes fest. Og JA, jeg er klar til julen. Jeg er ikke færdig med julegaveindkøbene. Jeg har ikke givet mine kære en juleønskeseddel ud over at sige: “øh, jam’, øhhhh, kunne da måske nok godt bruge….”. For for mig handler julen ikke om at smide om sig med penge og give hinanden dyre gaver.

Næh, for mig handler julen om at tilbringe hyggelige stunder med dem, du har kær. Nyde hinandens selskab. Spise noget god mad, og joooo måske stresser vi lidt over at få de brunede kartofler gode nok, eller sværen på flæskestegen sprød. Men jeg glæder mig til at holde juleaften med min familie. Og ikke mindst… rykke nevøen lidt i ørerne på kærlig drillende vis, og så selvfølgelig at vi slænger os i sofaen til Disneys Juleshow.

Det bliver HYL, det bliver HYGGELIGT… det bliver KÆRLIGT.

Jeg er klar til julen… er du?

4 thoughts on “Er du klar til julen?

    Piskeriset said:
    december 13, 2010 kl. 10:46 pm

    Må man godt sende et julekram af sted i din retning, selvom det ikke var et trist indlæg? 🙂

    Ja, altså bare fordi jeg synes, du er sjov og sej?

    Vi skal holde med mine svigerforældre samt gemalens moster i år, og jeg har flere gange fået at vide, at nu må jeg endelig ikke stresse over at skulle holde det. Jeg har så stille og roligt forklaret – flere gange – at det nok er en af de sammenkomster, jeg stresser mindst over, for maden har jeg jo prøvet at lave en del gange efterhånden (har prøvet at stå for juleaften fire gange før), og vi bliver jo kun fem personer, så mon ikke det går? Julen er nemlig, hvad man gør den til, og jeg vil gøre mit for, at den bliver hyggelig, afslappet og DEJLIG!

    Til gengæld vil jeg så også tillade mig at være lidt bekymret for, hvad kattene vil gøre ved juletræet, når vi sætter det ind i stuen på torsdag, men æhm… glaskuglerne skal nok gemmes væk i første omgang…

      frkbibo responded:
      december 14, 2010 kl. 10:25 am

      Jeg samler på kram, så bring it on! 😉 Smider fluks et retur. For du hører blandt dem, som jeg gerne kigger forbi og siger UHM og NAMMENAM… for hulan nogle skønne billeder/opskrifter.

      Det lyder jo til at blive en dejlig jul også hos dig. Og hav nu kameraet klar til når de små går i selvsving over juletræet. Jeg har en livlig fantasi… ahem! 😀

        frkbibo responded:
        december 14, 2010 kl. 10:27 am

        Og så skriver du vist med selvsamme glimt i øjet som mig… hehe

    anjoe said:
    december 14, 2010 kl. 12:29 pm

    Jeg opfatter ikke dit indlæg som trist, men derimod meget livsbekræftende efter at du har gjort status …

Skriv et svar

