Samme dag næste år af David Nicholls

Posted on Updated on

 

Jeg er medlem af én af de hersens bogklubber, som bl.a. tjener på at sådan nogle som mig glemmer at afbestille Månedens Bog. Ofte ærgrer jeg mig, for jeg vil egentlig gerne selv bestemme, hvilke bøger jeg skal læse samt hvilke bøger jeg skal KØBE.

Denne bog havde jeg også glemt af afbestille og i ren trods satte jeg mig ned og begyndte at læse. Jeg kunne være færdig meget hurtigt hvis det ikke er fordi jeg har en masse andre ting at skulle forholde mig til. For bogen fangede fra første side.

Vi møder Emma og Dexter som vågner op i samme seng efter dimissionsfesten 15. juli 1988. Og de næste ca. 20 år møder vi dem på selvsamme dato – 15. juli, lige præcist dér hvor de måtte befinde sig i livet på det tidspunkt. Selvom de er meget forskellige i deres måde at håndtere livet på, opbygger de et stort venskab tæt på, og langt væk. Dexter, der fester sig gennem 20’erne og er hip tv-studievært, og Emma der nærmest hutler sig gennem et halvusselt job som servitrice i en restaurant og siden skolelærer mens hun har en affære med skoleinspektøren, og med den store drøm om at blive forfatter. Alt imens de to modsætninger på en måde altid formår at lade deres veje krydse – på godt og ondt.

En humoristisk, bevægende og velskrevet bog som får dig til både at grine og græde.

Jeg er glad for at jeg glemte at afbestille månedens bog – ellers havde jeg nok aldrig opdaget den.

Læs mere her: Samme dag næste år af David Nicholes | Litteratursiden.

NB! Lone Scherfig har forresten filmatiseret bogen – rammer biografen i år på et tidspunkt. Læs mere her.

2 thoughts on “Samme dag næste år af David Nicholls

    vendelboen said:
    januar 23, 2011 kl. 4:39 pm

    Så er der måske endnu en film for iva-divas??

      frkbibo responded:
      januar 26, 2011 kl. 5:30 pm

      Ooooh la laaaa – ja, det kunne da tænkes.😉

Skriv et svar

