11. september

Posted on

Tænk engang at det er TI år siden at verden blev rystet i sin grundvold ved at 2 fly bragede ind i World Trade Center i New York. Og Pentagon ligeså. At passagerer i et fjerde fly lavede så meget modstand at det styrtede til jorden med spekulationerne gående på hvilken bygning det skulle ramme. Sikkert én i Washington?

Verden som vi indtil da kendte så godt hvori vi størstedelen af tiden følte os trygge, ændrede sig med et snuptag.

Kan du huske, hvor du befandt dig den 11. september?

Jeg husker, at jeg kom hjem fra arbejde. Kæresten sad inde på kontoret og surfede rundt på nettet. Jeg mukkede lidt over at han ikke havde støvsuget, som han havde lovet. Jeg gik ind i stuen, satte mig på sofaen og tændte tv’et og slog straks på test-tv for at læse nyheder. En speaker stemme fangede min opmærksomhed og jeg slog tekst-tv fra – lige i samme øjeblik hvor live-billederne viste det andet fly BRAGE ind i tårnet. Jeg var lamslået og fattede ikke, hvad det var jeg så. En lille del håbede at det her var en film, men nej. Resten af dagen sad vi bare dér i sofaen, hvor virkeligheden langsomt men grusomt kravlede ind under huden på os.

Dagen efter holdt vi på mit arbejde – ja, overalt – 1 minuts stilhed. Vi havde alle tårer i øjnene. Og det har jeg haft mange gange siden. Ikke kun pga 9/11 men også bomberne der siden er sprængt rundt om.

Verden blev dengang til et mere koldblodigt sted at være. Vi har altid i tankerne at en gruppe, et menneske af en hvilken som helst overbevisning/religion/tro, kan gå så meget til ekstremerne i deres kamp for at få deres mening/stemme/overbevisning ud, at de ikke skyr nogen midler. Vi så det jo senest i Norge, hvor uskyldige mennesker blev ofre for en uretfærdig og uforståelig handling fra en enkelt persons handling.

Hvorfor sker dette? Hvorfor kan vi ikke bare acceptere hinanden med de fejl og mangler og tro som vi nu måtte have. Hvorfor skal vi altid kriges?

Skriv et svar

