2 biograffilm på én uge

Posted on

musemaendAlexandre Dumas udgav i 1844 “De tre musketerer” i serieform i en fransk avis – kort tid efter samlet i bogform. Den hører idag til én af de klassikere, som man bør have i hænderne på et eller andet tidspunkt.

At bogen i den grad er en klassisker ses i de utallige mange film, der er kommet ud af historien om den fattige unge d’Artagnan der rejser til Paris for at gå i faderens fodspor som optaget i kongens musketer-korps.  Det er en historie om heltemod, ære, kærlighed, magt og ondskab lige dér i 1700-tallet, hvor Frankrig og England krydser klinger.

Det ser du bare ikke sååååå meget i årets udgave af De tre musketerer, som ovenikøbet kan ses i 3D, hvis man ønsker det. Der er dømt drengerøvs-action med glimt i øjet fra første sekund, og du er underholdt hele vejen gennem filmen og handlingen foregår i hæsblæsende tempo, krydsende klinger i visuelt flotte kampscener, og masser af humor i replikkerne. Jeg klukkede flere gange og var vældigt underholdt.

Men jeg tror nu, at jeg foretrækker udgaven fra 1970’erne med Michael York i rollen som d’Artagnan, hvor der lidt mere kød på den episke historie og lidt mere om spillet mellem Frankrig og England.

Dog er det da lækkert at se Mads Mikkelsen i lak og læder med klap for øjet. Uha, den slemme slemme dreng. Smiley, der blinker

headHeadhunterne fik mig flere gange til at snappe efter vejret. Filmen er baseret på Jo Nesbø’s bog af samme navn. Denne har jeg ikke læst, men huha, den står på læselisten. Også selvom jeg kender plot og handling, for jeg er sådan anlagt, at nok kan en film være baseret på en bog. Men jeg plejer at holde film og bog fra hinanden fordi vi her har med to vidt forskellige medier at gøre.

Roger er succesfuld Headhunter i Norge. Han scorer de bedste medarbejdere til det bedste job, og han er rigtig god til det. Han er gift med den høje flotte blonde kvinde med eget galleri, og de bor i et stort luksuriøst hus og han fodrer hende med lækre ting. Han er bange for at miste hende, fordi han ikke er særlig høj. Så i nattens skumle mørke scorer han ekstra penge som kunsttyv. En dag introduceres Roger for den flotte danske Clas Greve (Nikolaj Coster Waldau – namme nam!) og hans uvurderlige Rubens-maleri til over 100 mio kroner. Roger øjner sit sidste kunstkup…. han går igang med planerne, som ikke forløber HELT som han havde planlagt.

Det her er absolut den bedste thriller jeg har set længe. Du tror du har regnet det hele ud… men det har du bare ikke. Super velspillet. Super velskrevet manuskript. Jeg glæder mig til at læse bogen og jeg glæder mig til at fordybe mig i de detaljer, som vi jo ved ikke er med i filmen.

Men lad os da lige få undertekster også på de danske stemmer. Hvorfor skal danskere altid mumle på film? Vi forstod meget bedre hvad de norske skuespillere sagde. Stram op, danske skuespillere. Smiley

9 thoughts on “2 biograffilm på én uge

    Piskeriset said:
    oktober 23, 2011 kl. 8:09 am

    Jeg overvejede at se musketerfilmen, indtil jeg så traileren – så blev jeg alt for forarget over, at den lå så langt fra originalen😀
    Men uha…. elsker musketerer🙂

    Jeg så trailer til Headhunterne og overvejer meget seriøst, om jeg skal se den – den ser ret spændende ud!

      frkbibo responded:
      oktober 24, 2011 kl. 4:42 pm

      Skynd dig ind at se Headhunterne. Den er feeeed.😉 Og musemændene kan du se på et senere tidspunkt.🙂

    Annika said:
    oktober 23, 2011 kl. 8:30 am

    De 3 musketerer har jeg et anstrengt forhold til, og derfor er den heller ikke på listen over film der skal ses.

    Til gengæld har vi været inde og se Headhunterne, omend jeg havde sådan en “norsk film?”-holdning til den, og den er helt klart anbefalelsesværdig.
    Meget bedre end den jeg havde glædet mig til (Drive), som ikke er pengene værd, hvis man går ud fra traileren:\

      frkbibo responded:
      oktober 24, 2011 kl. 4:43 pm

      Drive har jeg ikke set, men har hørt tilsvarende som du fortæller. Men ja, Headhunterne… man sidder næsten ude på kanten, ikke?😉

        Annika said:
        oktober 24, 2011 kl. 5:08 pm

        Jo🙂
        Min holdning til den var “norsk – hey laver de andet end mumi og flekness?”
        Altid dejligt at høre hvad andre synes om film, for anmeldelserne kan man ikke bruge, og heller ikke trailere.

    Deborah said:
    oktober 28, 2011 kl. 9:07 pm

    Jeg er håbløs gammeldags for det første, og har meget svært ved at abstrahere fra originalen, som er en af de første film, der fængslede mig totalt. Og så var/er jeg helt vild med Gene Kelly, omend han jo snart har været død nogle år. Så da den næste, jeg har set af Musketeers-film kom, var jeg meget skeptisk, men kunne sådan set godt lide den, omend jeg stadig foretrak originalen. Nu kan mit lille hoved ikke rumme flere gentagelser, og (med frygt for at fornærme mange), så er jeg ikke ret glad for danske film i det hele taget. Og derudover, er jeg mættet til udover kvalmepunktet af Mads Mikkelsen, så jeg holder mig til de to. Thrilleren er så også til dels dansk, men hellere Costau-Wadau end Mads, og med Norsk indblanding, kan det være, det går😉 Men sikkert bogen først. God weekend.

      frkbibo responded:
      november 1, 2011 kl. 9:52 pm

      Gene Kelly er da nu også super. Men det er nu ikke originalen – den første musketer film stammer helt tilbage til 20’erne. Men Kelly… DET er klassikeren.😉

    jensdrejer said:
    oktober 31, 2011 kl. 2:49 pm

    Jeg har det meget svært med tanken om Mads Mikkelsen som en af de tre musketerer – det kan jeg altså ikke forlige mig med, så den må jeg vist droppe. Men jeg har bogen – jeg har endnu ikke læst den, men håber at jeg får tid til det i nærmeste fremtid.😀

      frkbibo responded:
      november 1, 2011 kl. 9:54 pm

      Mads Mikkelsen var ikke én af de tre – han var derimod kardinalens håndlanger, Rochefort. En slemmer mand.😉

Skriv et svar

