Det fælles medicinkort

Posted on Updated on

Her lå jeg imorges i sengen, på siden, og låste i min “moderne hekse”-bog som jeg fortalte om forleden. Følte pludselig at jeg blev langnæset og opdagede at jeg havde MONSTER næseblod. Crapdamit!! Blod ud over det hele. Så jeg ringede til min læge, for lige at drøfte igennem om jeg skulle opsøge øre-næse-hals lægen for at få brændt næsehårene af, eller om vi skulle klappe hesten.

Anyway, nu han havde mig i røret, så ville han da lige gennemgå mit medicinkort med ham. “Vi har jo fået sådant et fælles medicinkort, hvor det skal være nemt for læger og hospitaler at gå ind det samme sted og se hvilken medicin patienterne har. Det skulle lette meget for arbejdet, men jeg er jo én af de få privatpraktiserende læger, der har taget systemet til mig!” Mit svar var: “ja du har da altid været med på noderne, doktor L.” Hvorefter vi begge lo højt.

Hvad er det fælles medicinkort så for en fætter?

Via sundhed.dk kan du logge på og se dit medicinkort. De kalder det ovenikøbet “Det fælles medicinkort” og skal forestille at være en landsdækkende sag, og kunne snakke sammen hen over regionsgrænserne og gavne os patienter, som har sin daglige gang på flere forskellige afdelinger i egen region såvel for os, der er lidt mere avancerede og breder os over flere afdelinger i flere forskellige regioner.

Om medicinkortet står der:

Medicinkortet viser den medicin, som du har fået ordineret og købt på recept på apoteket. Din læge har også adgang til dit medicinkort og har mulighed for løbende at opdatere kortet med din aktuelle medicinering.

Medicinkortet – også kaldet Det Fælles Medicinkort – viser den medicin, som du har fået ordineret af din læge og købt på recept på apoteket to år tilbage i tiden.

Din læge kan løbende opdatere kortet med din aktuelle medicinering, og dermed give overblik over den medicin, som du er i behandling med lige nu – til gavn for dig og andre sundhedspersoner, som har dig i behandling.  (Kilde: sundhed.dk)

Det lyder jo smart, ikke? Det ville det også være, hvis det virkede korrekt. Jeg har efterfølgende logget på, og det der står passer ikke helt i henhold til vores snak imorges. Noget medicin står som afsluttet. Øøøh, næh hør nu, jeg tager altså stadig methotrexate – det kan jeg da ikke undvære!!

Det viser sig da også, at Region Hovedstaden pt er stoppet med at bruge systemet, fordi det indholder fejl og mangler. Læs artiklen fra Dagens Medicn her.

For mig fortæller det blot historien om, at der i 2012 er lang vej endnu, før systemerne taler sammen. Og spørgsmålet er om det i det hele taget kommer til det? Region Midt gik over til nyt journal system sidste år, og det snakker ikke sammen med ejournal, som du også burde kunne tilgå via sundhed.dk.

Så jeg vil fortsat holde et vågent øje med hvad jeg får medicin, og hvem der har ordineret det, samt hvordan medicinen i øvrigt spiller sammen. Her er MedicinKombination helt genial. Og så må jeg få en GAMMELDAGS kopi af min journal, hvis jeg får behov for dét.

Man fristes dog til at råbe: STRAM OP!!

3 thoughts on “Det fælles medicinkort

    Anette said:
    april 20, 2012 kl. 2:19 pm

    Hørt!

    Knus og go weekend

    Margrethe said:
    april 21, 2012 kl. 11:28 pm

    Jeg gik straks ind og tjekkede – og siger ligesom Anette – HØRT!
    God søndag til dig 🙂

    frkbibo responded:
    april 25, 2012 kl. 7:34 pm

    Nemlig – de damer, 😉

Skriv et svar

