Et par hurtige apps

Posted on Updated on

Her leges – lidt. Er jo ved at finde ud af hvad jeg vil bruge mit nye legetøj til.

Der var et par småting som jeg skyndte mig at hente. Noget med bøger og noget med sociale medier. Sidste er jeg ikke skruet helt ind på endnu, men så vil jeg nok pludre om det igen.🙂 Måske.

20120514-144837.jpg

Første fokus var bøger. Jeg er ret vild med Amazon Kindle’s applikation til ipad/iphone og har læst en del bøger på iphonen via den. Det kan faktisk godt lade sig gøre på sådan en lille enhed. Bøgerne er på engelsk, og det smarte er at bogen ligger i Amazon Cloud og det betyder at hvis du har læst i en bog på ipad og vil læse videre på iphone (for at tage et eksempel), så “bladres” der automatisk hen til dér hvor du er kommet til på den anden enhed. En anden god ting med Amazon er også at deres ebøger er ret billige. Jeg fik hentet Hunger Games til ca 6-7 dollars, direkte til enheden. Og det må da vist være en fornuftig pris. Jeg må tilstå at jeg ikke vil købe danske ebøger – jeg synes prisen er alt for høj. Selvfølgelig kan man finde bøger til under 100 kr, men samme pris som en bog i papirform? Nej tak, så venter jeg.

Dermed ikke sagt at jeg ikke læser danske ebøger. Det gør jeg via ereolen.dk, som er bibliotekernes ebogs service. På ipad læses der via Bluefire Reader, plus man skal have oprettet en gratis konto ved Adobe, som bruges til at autorisere sin Bluefire Reader. Alt efter hvilket bibliotek du er tilknyttet kan du låne 3-5 bøger om måneden. Bruger du Android er du ikke afskåret fra at benytte ereolen.dk’s tilbud. Det foregår på stort set samme måde, læs vejledningerne på hjemmesiden.

Der findes i øvrigt er hav af bog-applikationer, hvis du kigger i app-store. Der er noget til enhver smag og fra mange forlag.

20120514-144739.jpg

Jeg skulle selvfølgelig også have hentet apps til facebook, twitter m.fl.

Men noget af det første var nu app’en til Goodreads. Er du bidt af en gal bog eller kan du blot lide at læse, så er Goodreads måske noget for dig. Her kan du koble dig sammen med andre bogglade mennesker, som deler ud af hvad de læser, giver anmeldelser og stjerner på bøgerne. Jeg må indrømme, at min læseglæde har fået et boost efter at jeg er startet. Du kan også koble dig på forfattere og deltage i grupper. Og så kan du opdage nye titler foreslået ud fra de bøger du har delt med andre. Lad dig ikke skræmme af at det er på engelsk. Der er masser af danske titler på Goodreads, og bl.a. Saxo (internetboghandlen) er listet, så mange danske titler er repræsenteret. Jeg mener at have set at ereolen også er med. Kan dog ikke huske flere, da det er et stykke tid siden jeg sidsg har været i DEN sektion.

Getglue er også med til at give dig anbefalinger. Ligesom Goodreads kan du tagge en bog. Det er dog meget anderledes end Goodreads fordi du cheker ind til en bog, tv-serie, film eller et hvilket som helst andet emne. Jo flere gange du tjekker ind, jo flere points får du – og desuden et virtuelt klistermærke. Jeg bruger den da og læser kommentarerne og diskutionerne, men jeg har endnu ikke helt set de vises sten. Synes måske snarere at det er lidt sjovt. Plus du kan se hvad dine ‘venner’ ser/læser/tænker. Bruger du Getglue og hvad synes du om det? De er vilde med den i USA.

Facebook og twitter er også hentet. Ingen større forskel fra iphone versionen ud over at du ser på større skærm. Jeg mangler linkedin, pinterest og google+. disse bruger jeg dog ikke tit så de haster ikke.

Og dette indlæg er selvfølgelig lavet via ipad’en – via den officielle wordpress app. Funtionaliteten er fin, men måske der findes en lækrere måde at tilgå blog-skriveriet på?

2 thoughts on “Et par hurtige apps

    Claus said:
    maj 20, 2012 kl. 9:11 pm

    Hvad med nogle fodboldapps🙂

      frkbibo responded:
      maj 28, 2012 kl. 3:00 pm

      Mmmm, hvad skal jeg bruge dem til?😀

Skriv et svar

