Frem og tilbage er lige langt, eller….?

Posted on Updated on

Jeg har lige været til årsmøde i vores internationale netværk. Det blev afholdt i Porto i Portugal – en pragtfuld by i den nordlige del af Portugal, der bærer præg af århundreders historie som handelsby. Fuld af historie, masser af brosten, og MASSER af bakker. Kommer i et andet indlæg.🙂

Det er en tur, som man kan skrive ind i historiebøgerne, hvad angår fly oplevelse. Jeg vil underholde med det i mange år – til fester og andre sammenkomster. For jeg har ALDRIG været så uheldig med transporten, som jeg har været på denne tur.

Afgang var planlagt til onsdag morgen kl. 8.35 fra Aalborg og ankomst 2 fly skift senere kl. 15.10. Helt perfekt. Jeg glædede mig meget til aftensmad i Porto, hvor jeg har hørt at man bl.a. kan få fantastisk fisk. (For flere år siden sagde jeg pu-badr ved tanken om fisk – det gør jeg stadig med noget, men der er mere og mere der falder i min smag).

Nå, men jeg gik direkte i seng, da jeg ankom til hotellet kl. 23, efter at SAS havde defekt fly kl. 8.35, og dermed blev aflyst, flyet blev også aflyst kl. 11.05 og flyet kl. 13.30 forlod først Aalborg kl. 14.20 pga nedbrud i computer systemet. Så jeg nåede ikke flyet fra København 14.55. En afgang som jeg var blevet ombooket til pga det defekte fly kl. 8.35. Jeg fik lov at komme med Lufthansa til Frankfurt kl. 16.50 og videre til Porto kl. 21.00. Ankomst altså godt og vel 8 timer senere end hvad der stod på rejseplanen. Nå men… Shit happens, som de siger i USA. Jeg var glad for at nå frem i et stykke, og sågar det rette sted, for SAS var ved en fejl kommet til at ombooke mig til Bukarest!

Så skulle jeg hjem søndag kl. 12.25 med ankomst i Aalborg kl. 23.40 – med 2 hop hen over Europa. Jeg kom hjem kl. 23.40…… men først mandag kl. 23.40. For det viste sig at flyselskabet havde annulleret min booking pga al forvirringen i onsdags. Så dér stod jeg i lufthavnen og smilede glad sammen med 2 kære “kolleger” som også skulle flyve via Lissabon, og fik en laaaaaaaaaang næse da jeg fik at vide at jeg ikke stod på listen og at jeg ikke kunne komme med. Vi havde jo haft maratonmøde dagen før, og jeg var godt træt – nu blev jeg dobbelt så træt. Jeg kunne godt komme til Lissabon, men flyet til København var booket. Og der var ikke andre muligheder – iflg. servicecentret hos det portugisiske flyselskab TAP. “Jeg kan booke dig hele vejen til Aalborg fra kl. 14.55 imorgen, via Lissabon og København, og ankomst Aalborg kl. 23.40”. Altså 24 timer senere end hvad der står i rejseplanen.

Det måtte jeg jo så tage imod og luske ned til metroen tilbage til hotellet for at forhandle mig til en overnatning. Jeg blev mødt i receptionen af min søde svenske “kollega”, som jeg svinger rigtig godt med, og vi tilbragte søndagen sammen. Det var nu meget rart og vi pludrede på dansk og svensk.

Jeg er et yderst tålmodigt og “tålle” menneske. Men jeg tilstår blankt at jeg ikke er helt overbærende i denne situation. Flybilletten er købt via et af de hersens steder a la momondo eller travellink. Altså robotagtige steder som suser ud og finder de billige flyrejser. Helt fint og genialt. De blev kontaktet (plus en rejsevant kammerat der tilligemed er i rejsebranchen gav indsigt i procedure). Her fik jeg at vide at jeg skulle kontakte SAS fordi fejlen er hos dem. Jeg ringede til SAS fra Porto og fik at vide at al klage skal foregå der hvor flyrejsen er købt og at de måske allernådigst kunne kigge på turen Aalborg til København. Andre klager skal ske til TAP og Lufthansa.

Ping-pong bliver det, og jeg kan ramme panden mod muren uanset hvor jeg henvender mig. F.eks. Ville de i Portugal ikke forsøge at få mig på et fly via Frankfurt og måske ankomst i Billund, for SAS, Lufthansa og TAP arbejder da sammen i Star Alliance, ikke? Men det mente TAP ikke kunne lade sig gøre. Måske damen ikke kunne finde ud af det, eller snart havde fri.

Meeeeeeeen jeg satser på at have rettighederne på min side. Og har tænkt mig at benytte mig af No Cure No Pay systemet. Der findes steder hvor der sidder jurister og vil hjælpe dig gennem systemet. Deres honorar er 25% af hvad man får i erstatning. Det lyder fornuftigt i mine øjne. Lige nu har jeg nemlig ikke energien til selv at gøre det.

Jeg BØR få kompensation for det her. Erstatning. Og det kunne være rart også at få udgifter på ekstra hotelophold dækket, måske forplejning, for ikke at nævne at jeg rent faktisk ikke havde tilstrækkelig medicin med.

Men det er svært – det har vi jo set i bl.a. Kontant. Men jeg har tænkt mig at gøre et forsøg – med hjælp og tips fra et par rejsevante venner.

Har du oplevet tilsvarende? Hvad gjorde du? Fik du hjælp? Eller “var det bare en oplevelse at leve med?”

6 thoughts on “Frem og tilbage er lige langt, eller….?

    Kirsten said:
    april 10, 2013 kl. 11:09 am

    Har ikke oplevet noget så slemt.

    Men du bør helt sikkert brokke dig og jeg tror også du vil få ret!
    Held og lykke med projektet – for det bliver det vist😉

      frkbibo responded:
      april 10, 2013 kl. 3:27 pm

      Ja, jeg tror også det bliver noget af et projekt. Men brokkes, DET skal der. Jeg skal bare lige finde mig selv – det er mildt sagt, at jeg er træt.

    Anette said:
    april 10, 2013 kl. 8:01 pm

    Uh ja det var godt nok noget af en tur … eller to … du kom ud på. Det lyder helt ufatteligt at de slette din hjem-rejse booking😦 Godt du har passet på dig selv i dag!! Knus

      frkbibo responded:
      april 14, 2013 kl. 5:25 am

      Det er kun rimeligt at de kompenserer herfor

    anjoe said:
    april 12, 2013 kl. 1:54 pm

    Helt ærligt, du! Hvis ikke du kunne tale flere sprog samt en del gange havde fløjet tidligere, hvad så??? Du ville have været totalt tabt og ikke anet, hvad/hvordan du skulle komme hjem!
    Klø på, bibo, for de skal pokkerme ha’ en durk højre, skal de…
    …og du skal snarest få nyt overskud til fremtiden😀

      frkbibo responded:
      april 14, 2013 kl. 5:27 am

      Plus at jeg har kontakter i rejsebranchen.😉 Men det er rigtigt, man er jo helt lost hvis man ikke kender til sine rettigheder, og det gjorde/gør jeg knap selv.

Skriv et svar

