Antoni Gaudi – 161 år

Posted on Updated on

Har du set dagens doodle på Google? Antoni Gaudi gemmer sig bag doodlen – han blev født for 161 år siden. Og har sat sig et stort præg på Barcelona med sine fantastiske arkitektur som præger gadebilledet mange steder. Han led i sin barndom af gigt og brugte sin tid på at studere naturens design, nu når han ikke var i stand til at rende rundt og lege som de andre børn.

gaudi-doodle

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at tage en tur til Barcelona. Faktisk var jeg på kursus med den flotte titel: “EURORDIS Summer School for Patient Advocacy in Clinical Trials and Drug development”. 32 timers tykt pakket kursus med indsigt i udvikling af medicin, de forskellige faser medicinen skal igennem og hvad der er etisk korrekt, samt hvilke kommiteer under EU der er værd at kende til, når man skal have styr på patienters rettigheder. RASENDE spændende. Totalt hektisk og rundtosset. 140 ansøgere til kurset – 37 slap gennem adgangskravene, så jeg føler mig ydmyg og priviligeret. Og denne uge ramt af den ondeste forkølelse jeg længe har oplevet fordi vi sad i et lokale med fuld hammer på aircondition (og det hjalp ikke selvom vi klagede), og ikke mindst et møghamrende koldt fly hjem.

Anyway – tilbage til Gaudi.

Jeg havde en LILLE smule fritid og selvfølgelig skulle jeg se lidt kultur. Gaudi har stået bag en rasende masse skæve underfundige bygninger i Barcelona. Næste gang jeg skal derned vil jeg lave en målrettet Gaudi-tur, for jeg fik vist kun set et meget lille udpluk af hans genistreg.

sagrada-familia1

Jeg fik set La Grada Familia udefra – køen var alt for lang til at komme ind og det havde jeg ikke tid til denne gang. En kæmpe katedral fra 1917, som der stadig bygges på. Gaudi brugte 40 år af sit liv på dette mesterværk og ligger også begravet dér.

sagrada-familia2

Jeg fik også set det bølgende hus, som er blandt Gaudi’s hovedværker – Casa Milà.

casa_mila1casa_mila2

Og den rullende trappe op til Parc Grüel fik jeg også testet. Omend dér kom jeg til kort. Jeg var tappet for energi inden jeg var inde i parken og måtte vende om “3 skridt” inde i parken. Der er jo monster langt op, og der er altså ikke rullende trappe HELE vejen.

parc_gruel1parc_gruel2parc_gruel3

Det jeg fik set var flot – og næste gang vil jeg finde en anden måde at komme derop så jeg ikke drænes for energi og må ærgre mig voldsomt og vende om inden jeg er kommet ind i parken. For den er stor og jeg kunne se at der var mange sjove ting derinde.

parc_gruel5

Og kaktusser.

parc_gruel4

Vil du læse mere om Antoni Gaudi, er der en ganske fornuftig beskrivelse af ham på den engelske wikipedia. Her kan du også se billeder over de andre bygninger i Barcelona, som han har sat sit præg på. Bestemt noget der står på min ønskeliste.

7 thoughts on “Antoni Gaudi – 161 år

    Lene said:
    juni 25, 2013 kl. 11:28 am

    Var det i Worldtrade center du var til konference? Det var jeg sidste år i oktober, og jeg nød den smule jeg så af Barcelona. Jeg nåede aldrig til parken, men det vil jeg næste gang og in di kirken tillige, for jeg har set billeder fra kirken, og den er lige så speciel og smuk indvendig som udvendig 🙂

      frkbibo responded:
      juni 25, 2013 kl. 11:35 am

      Nej, vi var i Cosmo Caixa, som er et museum i den naturvidenskabelige afdeling. Det ligger et pænt stykke fra centrum men i god afstand fra vort hotel – kun 20 minutter med bus. (Trafikken er jo VILD i Barcelona!) http://obrasocial.lacaixa.es/laCaixaFoundation/home_en.html

    frkbibo responded:
    juni 25, 2013 kl. 11:38 am

    Hov, det var deres foundation jeg fik fat i dér – de støtter rigtig meget indenfor det medicinske felt. 😉 Her er lidt turist info: http://www.barcelonaturisme.com/CosmoCaixa—Science-Museum/_vf-SMlY1yIuKQTV1aq49kJ1vCaP0kZsYXVFk1UnAXLGU44ObQsvC0A1YNGvKNoNnZY-BteS_eCY

    Kenn said:
    juni 25, 2013 kl. 6:21 pm

    Dejlige billeder fra en fantastisk by. Jeg var selv en tur i Barcelona i 2010, og det var absolut ikke sidste gang at byen skulle besøges. Der er så meget fantastisk arkitektur i den by, og historie. Bare det at gå en tur i den gamle bydel var en ren fornøjelse.

      frkbibo responded:
      juni 25, 2013 kl. 9:08 pm

      Der er så meget hygge i den gamle bydel med små gader. Måske et billede eller 2 på et senere tidspunkt. 🙂

    Annika said:
    juli 3, 2013 kl. 4:15 am

    Var i Barcelona sidste oktober, og fra intet at vide om Gaudi, blev jeg meget fascineret.
    Vi havde valgt at leje lydguider i kirken samt et par andre steder, og blev derfor en del klogere :$

    Park Guell (inkl stavefejl) valgte vi at tage en taxi til. Til nordlige indgang.
    Eftersom vi havde en kørestol, var dette nok den letteste måde for os.
    Turen ‘hjem’ var til fods, og ja, næsten nedad hele vejen ned til vandet 😉

    Barcelona har rigtigt meget at byde på, og satser på at komme dertil igen 😀

      frkbibo responded:
      juli 6, 2013 kl. 4:51 pm

      Jeg vil også gerne til Barcelona igen og gerne med Gaudi som tema – med og uden stavefejl. 😀

Skriv et svar

