Risengrød i mikroovn

Posted on

Mig og det at være i et køkken….. MUHUWAWAWAWA, slår mig på låret af grin og tørrer tårerne, der triller.

Ok, jeg kan godt når jeg vil. Og der er også visse tidspunkter, hvor jeg ligefrem nyder at være lidt kreativ. Det skal bare være så nemt som muligt, og allerhelst alt i et fad/gryde. Med tab af kræfter i fingre/håndled/arme så er det jo med at tænke alternativt og kreativt – alt skal jo helst ikke være rugbrød, selvom det kan varieres nærmest i det uendelige.

Igår havde Samvirke et opslag på facebook, som idag har sendt mig i køkkenskabene: risengrød i mikroovn.

Jeg har holdt mig langt fra at lave risengrød på traditionel vis – mælken brænder altid på. Men det her virkede utroligt nemt, og Samvirke lover også at mælken ikke vil brænde på. Ok, DET skulle prøves. Det kunne jo kun gå galt, ikke?

Desværre ingen billeder i denne omgang, for risengrøden fordampede for øjnene af mig. Lad os bare sige med min jyske forlegenhed, at det smagte da ok. Og så tilføje – DET skal prøves igen meget snart!! Mit kanelsukker var også yummi – i stedet for hvidt sukker brugte jeg rørsukker.

Opskriften finder du på Samvirkes hjemmeside, men følg ikke tiderne til punkt og prikke. Hold øje med skålen undervejs.

Jeg gjorde sådan:

0.75 dl grøsris blandes med 1,5 dl vand, 0,25 tsk salt og smør i en glasskål med låg. Fuld knald på mikroen i op til 3-5 min alt efter effekt. Tag det ud og rør 2,5 dl mælk i. Låg på og endnu en gang fuld knald 3-5 min – indtil mælken koger så hold øje med skålen. For det går stærkt!! Så skrues ned på halv effekt, af med låget og skålen snurrer i 13-15 minutter alt efter hvordan man vil have konsistensen.

NEMT, og uden at mælken brænder på.

Jo, deeeeet…. Det er skam ok til mig!

 

2 thoughts on “Risengrød i mikroovn

    Anne said:
    december 12, 2013 kl. 8:56 pm

    Lav det eventuelt i ovnen…pærelet…følg en opskrift hos “alletiders køkken” jeg laver aldrig mad her i huset, undtagen når vi skal have risengrød😉

      frkbibo responded:
      december 12, 2013 kl. 10:10 pm

      Ja, det lyder også let. 😊 Men det var nu også pærelet i mikroen. Så i øvrigt en opskrift til Römer på et tidspunkt….

Skriv et svar

