Ny inspirerende app for de læseglade

Posted on Updated on

Litteratursiden.dk har begået en længeventet app, som i første omgang kun kan hentes til iphone/ipad. Man kan håbe at den også snart kan hentes til android.

Jeg har hentet den og har kigget lidt nærmere på den.

Den ser umiddelbar ganske fin ud. Ligesom på netflix får du bøgerne på forskellige hylder alt efter emne. Den øverste er de senest anmeldte, og dernæst kommer nogle prædefinerede. Lige nu er der en overflod fra krimi genren, men du kan også finde en hylde med engelsk idyl, islandske romaner, dansk politik osv. Ganske fint.

Der er mulighed for at logge på sin profil (hvis man har oprettet en sådan) på litteratursiden.dk og dermed få adgang til at oprette bogliste og tilføje bøger til boglisten. Måske det er mig, men jeg kan ikke få lov at oprette en liste. App'en fortæller ganske vist at boglisten er oprettet, men så stopper det også dér. Når du vil tilføje en bog til bogliste får du at vide at der ikke er nogen. Du har nu mulighed for at oprette. Gør du det vil du kunne se at bogen er på en bogliste og ovenikøbet din bogliste, men den kan ikke tilgås efterfølgende, ej heller har du mulighed for at tilføje en ny bog til listen…den findes ikke! Det trækker ned hos mig, idet jeg kan se fordelen i at bladre gennem de flotte forsider, læse mere om bøgerne og tilføje dem en liste der kunne hedde “bøger jeg gerne vil læse”. Nuvel, jeg kan jo så hoppe over på min ynglings app fra Goodreads.com, finde bogen frem dér og tilføje min “to read” liste.

UPDATE – har så lige fundet ud af at hvis man logger ud og ind, så er listen der…. Så hvis du oplever ovenstående, så luk app'en ned, log ud, og prøv at starte forfra.

En ting der virker, er at du kan bladre gennem andres lister og abonnere på disse. Det sker ved at trykke på bogforsiden og under coveret på beskrivelsessiden kan du se, hvilke boglister den pågældende bog er på. En god måde at finde inspirqtion.

Det skulle i forhold til beskrivelsen af app'en være muligt at læse forfatterbeskrivelser, når du er inde på en bog. Det fungerer fint, altså der hvor der ER en forfatterbeskrivelse – primært de danske forfattere.

En rigtig smart ting er at man kan få lov at reservere en bog i app'en. Det sker via bibliotek.dk, men altså “Kære litteratursiden – hvorfor føres man til den GAMLE version af bibliotek.dk??” Bortset fra det, så fungerer en reservation helt perfekt og lige efter bogen. Jeg har tjekket at bestillingen rent faktisk slår igennem til min lånerstatus på mit lokale bibliotek.

En ganske fin start i ok indpakning.

 

Skriv et svar

